Det är inte förvånande att när vi tittar på utvecklingen av naturmedicin hittar vi örter som har tjänat mänskligheten i tusentals år med stor framgång.

Ashwagandha är inget undantag och är en av de bästa ayurvediska örter (* adaptogen) som har använts i över 3000 år för att skapa mer vitalitet hos människor. Det är en nära släkting (tro det eller inte) till tomater, paprika och aubergine (Aubergine).

* Definition av adaptogen: ett giftfritt ämne och särskilt ett växtekstrakt som hålls för att öka kroppens förmåga att motstå de skadliga effekterna av stress och främja eller återställa normal fysiologisk funktion.

Forntida läkare använde denna otroliga ört för att föryngra kroppen, särskilt för att ge tillbaka styrka och vitalitet. Ashwagandha kan hjälpa kroppen att ge resistens mot en rad sjukdomar, inklusive artrit, astma, bronkit, cancer, feber, inflammation, illamående, reumatism, diabetes, leukodermi, cancer och för att förbättra den kognitiva funktionen och stress / ångest.

Dessutom har Ashwagandha också utvecklat ett solid rykte (nyligen bekräftat forskning bekräftar detta) som ett lugnande medel, en hypotensiv, en antispasmodic, är antitumour, ett smärtstillande medel och är en intiinflammatorisk.

Ingen person som bor på planeten ska vara utan Ashwagandha, med tanke på de många fördelarna för kroppen, när du använder den som en del av ditt näringsprotokoll.

Här är 7 hälsofördelar med att använda Ashwagandha:

1. Skydd av immunsystemet

Studier indikerar att Ashwagandha påverkar positivt vårt immunsystem, vilket är centralt för vår hälsa och välbefinnande.

Det har visat sig öka produktionen av vita blodkroppar och även antalet makrofager (stora vita blodkroppar som konsumerar bakterier, virus, svampar och parasiter) i kroppen.

Om du lider av förkylningar och flus regelbundet kan Ashwagandha öka din immunitet och ge din kropp omstart som den behöver.

Det har också erkänts för sin antioxidantpotential, som stöder vårt immunsystem. Föreningar som finns i växten (särskilt rötterna) kan göra några fantastiska saker för att hjälpa till med immunitet. Antioxidanten fytokemikalier förhindrar skador på friradikaler.

Fria radikaler är de nasties som orsakar sjukdom, påskyndar åldringsprocessen och orsakar inflammation (vilket främjar en rad degenerativ sjukdom inklusive cancer). Denna negativa effekt får kroppen att bli svagare och att ”lossa”.

Ashwagandha bromsar processen med skador på fria radikaler, vilket gör att kroppen kan återupplivas, vilket innebär en bättre livskvalitet längre. Detta ökar livslängden, håller sjukdomen borta och bromsar åldringsprocessen.

2. Förbättrad minne, koncentration och övergripande lärande

I en studie 2017 publicerad i Journal of Dietary Supplements, fann att Ashwagandha rot extrakt bidrog till förbättrat minne hos 50 personer med mild kognitiv försämring (MCI).

I denna studie fick människor ashwagandha rot i 8 veckor jämfört med dem som tog placebo. De som tog Ashwagandha har betydande förbättringar i:

• Kort- och långtidsminne
• Exekutiv funktion
• Fortsatt uppmärksamhet
• Informationsbearbetningshastighet.

De lugnande egenskaperna i Ashwagandha kan leda till bättre kognitiv funktion, eftersom stress, ångest och sömnstörningar kan påverka normal kognitiv funktion. Dessutom noterades det att Ashwagandha kan hjälpa till att bromsa ned hjärnens försämring hos personer med demens. Forskare fann att det reparerade hjärncellsskador och byggde om neuronala nätverk och synapser.

Denna fantastiska ört kan också hjälpa till att lindra depression på grund av dess förmåga att hantera mental och emotionell stress. På grund av de neuro-skyddande egenskaperna hos de bioaktiva föreningarna, som finns i Ashwagandha-bladet, har det dessutom visat sig minska hjärncellens degeneration.

3. Minska stress och ångest

Ashwagandha har anti-ångestegenskaper som kan bidra till inducerad stress och tillhörande funktionsnedsättningar. Det är stressreducerande egenskaper är mycket välkända eftersom ashwagandha hjälper kroppen att minska produktionen av kortisol (stresshormon) med upp till 28%.

En studie från Indian Journal of Psychology från 2012 konstaterade att upplevda grader av stress sjönk med 44% i en grupp på 64 personer med låg känsla av välbefinnande och hög stresskänsla. Gruppen som tog Ashwagandha rotextraktet gavs en dos av 300 mg två gånger om dagen under 60 dagar.

I en annan JANA-studie 2008 fick 98 personer som drabbades av stress Ashwagandha eller placebo. De på Ashwagandha hade förbättrat välbefinnandet på 30 och 60 dagar.

Det visades ingen förbättring i placebogruppen på Hamilton Anxiety Scale, men det var signifikant förbättring i Ashwagandha-gruppen, visat av en minskning av stresshormonet kortisol samt blodtrycket och pulsfrekvensen. Förbättring visades också i blodglukosnivåer, markörer för inflammation samt nivåer av kolesterol (LDL & HDL) och triglycerider.

4. Förbättrade sömnmönster

Traditionellt har Ashwagandha använts i Ayurveda som ett sömnhjälpmedel. Det latinska namnet Ashwagandha (somnifera) betyder sömnframkallande och som sådant har det rekommenderats för regelbunden sömn i århundraden.

Forskare vid International Institute for Integrative Sleep Medicine vid University of Tsukuba studerade effekten på sömn hos möss och fann att vattenekstraktet från Ashwagandha blad, rikt på trietylenglykol (TEG) främjade signifikant icke-snabb ögonrörelse (NREM) sömn och ändrade snabb ögonrörelse (REM) sömn något, medan ett alkoholhaltigt extrakt inte visade någon effekt på sömnen alls.

Den sömn som skapades av TEG var mycket lik normal sömn. Dessutom ökade kommersiellt tillgängligt TEG också mängden NREM-sömn. Därför drogs slutsatsen att TEG är den aktiva komponenten som inducerar fysiologiskt sund sömn.

5. Bättre sex

Ashwagandha förbättrar reproduktionssystemets funktion och främjar därmed en sund sexuell och reproduktiv balans.

Män

I dubbelblind studie gavs 46 infertila män 225 g ashwagandha rot extrakt per dag eller placebo i 3 månader. Spermkoncentrationen förbättrades med 167% mot 29% i placebogruppen. Spermens rörlighet förbättrades med 57% mot 9% i placebogruppen, spermavolymen förbättrades 53% mot 20% i placebogruppen.

Testosteron ökade också med 17% i ashwagandha-gruppen mot 4% i placebogruppen och luteniserande hormon ökade med 34% mot endast 8% i placebogruppen.

(Evidence Based Complementary Medicine 2013)

Två andra studier visade också signifikant förbättrade resultat hos infertila män inklusive förbättrad spermkoncentration, testosteron och luteniserande hormon. Forskare drog slutsatsen att ashwagandha ”kan användas som ett alternativ … terapi för behandling … av manlig infertilitet.

(J Ethnopharmacol 2013)

Kvinnor


I en 2015 studie av 50 kvinnor med sexuell dysfunktion (underaktiv sexuell luststörning, kvinnlig sexuell upphetsningssjukdom, kvinnlig orgasmisk störning, kombinerad köns- och subjektiv upphetsningssjukdom) fick ett placebo- eller ashwagandha rot extrakt av 300 gm två gånger om dagen i 8 veckor.

Kvinnligt sexuellt funktionsindex (FSFI) visade en signifikant förbättring i ashwagandha-gruppen, 13,63 till 23,86 jämfört med placebogruppen 13,57 till 20,06.

Detta index mäter förbättrad upphetsning, smörjning, orgasm och tillfredsställelse. Alla fyra områdena visade mer förbättring i gruppen Ashwagandha.

6. Ökad muskelmassa, reducerat kroppsfett och mer styrka

En studie från 2012 fann att ashwagandha främjar muskelmassa och förbättrar muskelstyrkan och uthålligheten avsevärt, samtidigt som du minskar kroppsfettet och ökar mager kroppsvikt.
(J Ayerveda 2012)

I en annan studie som gjordes 2015 gavs 57 män ashwagandha (300 mg rot extrakt två gånger om dagen i 8 veckor) eller placebo. Detta var en dubbelblind studie.

Under de 8 veckorna avslutade de ett motståndsträningsprogram. I ashwagandha-gruppen förbättrades överkroppsstyrkan betydligt mer i denna grupp än placebo.

Övre kroppsstyrka – Bänkpress ökar
Ashagandha 46 kg
Placebo 26,4 kg

Lägre
kroppsstyrka – Benförlängningar Öka Ashagandha 14,5 kg
Placebo 9,8 kg

Ökning i muskel –
Armar Ashagandha 8,6 cm
Placebo 5,3 cm

Ökning i muskel – Bröst
Ashagandha 3,3 cm
Placebo 1,4 cm

Dessutom registrerade ashwagandha-gruppen förbättrad muskelåterhämtningstid och minskade muskelskador betydligt, större förlust av kroppsfettprocent och högre testosteronnivåer jämfört med placebogruppen.

7. Stöd för kardiovaskulär uthållighet

I en 2015 studie av Choudhary et al. idrottare fick 600 mg ashwagandha för att studera effekten av detta på hjärt-andningsprestanda hos idrottare.

Deras maximala aeroba kapacitet VO2 max) mättes under ett 20 minuters skytteltest. De individer som konsumerade 600 mg ashwagandha har betydande ökningar i VO2 max jämfört med placebo.

I en annan placebokontrollerad studie Shenay, et al. 2015 fick cyklister ett vattenhaltigt extrakt av ashwagandha (500 mg två gånger dagligen) under 8 veckor. De visade en signifikant ökning med 13% i VO2 max, medan placebogruppen inte visade någon ökning alls.

Både män och kvinnor som tog ashwagandhapulver uppvisade en signifikant ökning av tiden till utmattning och högre VO2-maxvärden på 10,7% respektive 4,7% respektive 16,1% och 9,0%